Poznajemy działanie wymiaru sprawiedliwości - 3A w sądzie

11W  dn. 28.09.16 klasa III a uczestniczyła w rozprawie sądowej dotyczącej handlu narkotykami. Obserwowanie sądowego wydarzenia to dla młodych ludzi doświadczenie, a także  edukacja w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. Gdy nasza młodzież zajęła miejsca na sali, sędzia poinformował uczniów,  jak należy zachować się podczas trwania rozprawy sądowej. 

Sędzia prowadzący sprawę bardzo mocno podkreślił  prawne konsekwencje czynów zabronionych nawet tych pozornie błahych. Poruszył problem  ważności tzw. „czystej” kartoteki karnej w dorosłym życiu każdego człowieka. Uczniowie poznali podstawowe zasady procesu karnego oraz organizację i funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości, specyfikę procesu karnego,   prawa  ofiar przestępstw, obowiązki świadka.

Po zakończeniu rozprawy uczniowie mieli możliwość zadawania pytań prowadzącemu  rozprawę.

Wobec faktu, że w pierwszej rozprawie nie doszło do zakończenia rozprawy, sędzia zaproponował możliwość uczestnictwa w drugiej rozprawie, na co uczniowie naszej szkoły chętnie przystali ciekawi dalszego przebiegu sprawy przed sądem.

 Z tej wizyt na pewno zapamiętają, czym jest wokanda, jakiego koloru jest żabot przy todze sędziego, prokuratora i obrońcy,  że na sali rozpraw oczekiwane jest zachowanie przynależne tak szczególnemu miejscu.

Wizyta w sądzie dla wielu młodych ludzi może stanowić też punkt wyjścia do rozważań o wyborze własnej ścieżki kariery zawodowej.

Najistotniejszym jest jednak, że takie spotkania pozwalają ,,oswoić” to miejsce, ujrzeć je w innym świetle i zrozumieć, że jest to obszar przyjazny, gdzie można poszukiwać ochrony prawnej.

Świadomość, że  sprawca, który dopuścił  się rozboju kwalifikowanego zagrożeniem karą nie niższą niż 3 lata pozbawienia wolności, w połączeniu z obserwacjami z sali sądowej robi na młodzieży ogromne wrażenie. To najlepsza forma profilaktyki.

2